Veelgestelde vragen
De oudercommissie bestaat uit een aantal ouders. Zij behartigen de belangen van alle ouders bij de Parelopvang. De belangrijkste taak van de oudercommissie is het bewaken van de kwaliteit van de kinderopvang en deze te bevorderen door gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan de Parelopvang.
Oudercommissieleden praten met elkaar over o.a. het beleid op het gebied van christelijke identiteit, veiligheid en gezondheid, voeding, spel- en ontwikkelingsactiviteiten, klachtenbehandeling, prijswijzigingen opvang en de wijze waarop het gastouderbureau zijn kwaliteitsbeleid uitvoert.
De oudercommissie ontvangt ondersteuning van BOinK, de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang.
Wilt u met meedenken en meebeslissen? Meld u dan aan voor de vrijwilligersfunctie van:
OUDERCOMMISSIELID m/v
Voor aanmelden en/of meer informatie, stuur een e-mail naar: info@parelopvang.nl.
Bekijk hier het actuele inspectierapport van de Parelopvang.
De inspectierapporten van gastouderopvang door ons bemiddeld, vindt u hier.
De rijksoverheid stelt aan gastouderbureaus en gastouders kwaliteitseisen op onder andere het gebied van: personeel, veiligheid en gezondheid, accommodatie en inrichting, groepsgrootte, pedagogisch beleid en pedagogische praktijk, ouderinspraak, klachten, en aan de zorgplicht en taken van het gastouderbureau. De kwaliteit van de eerste jaren van een kind heeft grote invloed op zijn latere ontwikkeling. De Parelopvang staat voor verantwoorde kinderopvang in een gezonde en veilige omgeving. Hierop controleert de GGD.
Bespreek de situatie allereerst in met de gastouder in kwestie en probeer er samen uit te komen. Wordt de klacht niet opgelost, kan een medewerker van de Parelopvang bemiddelen. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan kunt u als ouder contact opnemen met het Klachtenloket Kinderopvang.
U kunt rechtstreeks bij het Klachtenloket Kinderopvang terecht, indien het onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs niet van u kan worden verlangd dat u eerst bij de gastouder te raden gaat.
Het doel is om zo snel mogelijk tot een passende oplossing te komen. Wellicht is een telefoontje met ons bureau al genoeg. Zo niet, dan dient u de klacht schriftelijk (middels een mail aan info@parelopvang.nl), binnen twee maanden na ontstaan, kenbaar te maken, zodat deze door een medewerker van de Parelopvang in behandeling kan worden genomen. Indien dit niet leidt tot een bevredigende uitkomst, kunt u zich binnen 12 maanden nadat u de klacht bij het gastouderbureau heeft ingediend, wenden tot het Klachtenloket Kinderopvang of de Geschillencommissie Kinderopvang.
U kunt rechtstreeks bij het Klachtenloket Kinderopvang of De Geschillencommissie terecht, indien het onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs niet van u kan worden verlangd dat u eerst bij het gastouderbureau te raden gaat.